despre proiect | login
avere.promis.md | adept.md | alegeri.md | partide.md
Promis
  • Evenimente
  • Promisiuni
  • Declaraţii
  • Persoane
  • Partide
  • Analitica
  • Categorii 
    • Administraţie publică
    • Combaterea corupţiei
    • Comunicaţii şi Infrastructură
    • Cultură şi Artă
    • Ecologie
    • Economie şi Finanţe
    • Educaţie şi Tineret
    • Ordine publică şi Justiţie
    • Partide şi Alegeri
    • Relaţii externe
    • Sănătate
    • Securitate şi Apărare
    • Social
    • Transnistria

Promisiuni electorale 2010

  • Excelent0
  • Bine0
  • Satisfăcător2
  • Nesatisfăcător2

Categoria “Ecologie”

10octombrie PCRM despre ecologie // alegeri.mdîn Programul PCRM pentru alegerile parlamentare 2014
  • Scutirea de impozite pentru investiţiile făcute în reabilitarea fertilităţii solului, cultivarea pămînturilor nearabile şi restabilirea lor în circuitul agrar;
  • Scutirea de plata impozitului funciar pentru suprafeţele restabilite ale fîşiilor forestiere de protecţie;
  • Elaborarea Legii cu privire la resursele funciare;
  • Extinderea suprafeţelor împădurite cu 50 mii ha.
Ecologie
31octombrie PL despre reciclarea deşeurilor şi reducerea numărului de zone poluate istoric // alegeri.mdîn Programul PL pentru alegerile parlamentare 2010
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Dezvoltarea sistemelor durabile de management al deşeurilor prin perfecţionarea reţelei de colectare, transportare, depozitare, neutralizare şi reciclare a deşeurilor şi reducerea numărului de zone poluate istoric.

Ecologie
#reciclarea deşeurilor

Abia în 2013 Ministerul Mediului a elaborat proiectul Strategiei Naţionale de gestionare a deşeurilor în Republica Moldova (2013–2027) în conformitate cu care Guvernul va trebui să stabilească cadrul legal şi instituţional necesar pentru a sprijini alinierea treptată a practicilor noastre de gestionare a deşeurilor la cele ale Uniunii Europene. Pînă la adoptarea cadrului legal menţionat, reciclarea deşeurilor rămîne o problemă presantă, statisticile arătînd că unui locuitor al Republicii Moldova îi revine anual 370 kg de deşeuri. Reciclarea deşeurilor a început să devină o practică uzuală doar în municipiul Chişinău, unde în 2012, întreprinderea municipală Regia “Autosalubritate” a instalat primele tomberoane pentru colectarea selectivă a deşeurilor — sticla, hîrtia şi plasticul urmau a fi selectate de către cetăţeni şi, mai apoi, reciclate de către autorităţi. Pe lîngă tomberoanele instalate de Regia “Autosalubritate” în Chişinău au apărut şi tomberoane de colectare selectivă a unor întreprinderi private specializate pe colectarea şi reciclarea, în special, a materialelor din plastic. Unele companii, recurg nu doar la colectarea deşeurile din plastic, dar şi la procurarea acestora. Preţul unei tone de deşeuri din plastic variind între 220 şi 250 de dolari. Pentru procurarea tomberoane de colectare selectivă a sticlei şi a hîrtiei, municipalitatea a cheltuit €160 de mii. În prezent, în capitală sunt instalate 1,000 astfel de containere.

31octombrie PL despre amenajarea şi utilizarea durabilă a solurilor şi combaterea eroziunii solurilor // alegeri.mdîn Programul PL pentru alegerile parlamentare 2010
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Îmbunătăţirea calităţii fondului funciar prin dezvoltarea unui program naţional de amenajare şi utilizare durabilă a solurilor şi de combatere a eroziunii solurilor.

Ecologie
#eroziunea solurilor

La 20 august 2011 a fost adoptată hotărîrea Guvernului nr. 626 cu privire la aprobarea Programului de conservare şi sporire a fertilităţii solurilor pentru anii 2011–2020. În conformitatea cu cel mai recent studiu al Institutul de Agrochimie şi Protecţie a Solului “Nicolae Dimo” s-a constat:

  • Lipsa datelor complete, veridice şi generalizate privind terenurile agricole care determină imposibilitatea unei monitorizări adecvate a acestora. Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare (MAIA) şi Ministerul Mediului (MM) nu deţin informaţii sub forma unei baze de date complexe, care să cuprindă indicatorii de caracterizare agro-fizică a solului, climei, reliefului, de utilizare a terenurilor. Totodată, nu sunt estimate riscurile privind diversele procese de degradare şi poluare a terenurilor agricole, fapt ce are o conotaţie negativă asupra bunei implementări a politicilor de utilizare durabilă a acestora;
  • Capacitatea instituţională subdezvoltată şi integrarea insuficientă în planurile de dezvoltare locală a măsurilor de protecţie şi conservare a terenurilor şi ecosistemelor aferente acestora;
  • Lipsa unui cadru legislativ-normativ uniform, al cărui obiectiv l-ar constitui protecţia funcţiilor solului şi utilizarea durabilă a terenurilor agricole în Republica Moldova;
  • Fragmentarea sporită a terenurilor agricole, care determină o dezvoltare lentă a sectorului agrar şi, implicit, lipsa de sustenabilitate în utilizarea acestora;
  • Deficienţa unui monitoring ecologic eficient care ar determina implementarea unor activităţi necesare păstrării pe termen lung a fertilităţii solurilor, precum şi evitării acţiunilor de poluare a acestora.
31octombrie PL despre extinderea Fondului Forestier pînă la 17% din teritoriul naţional // alegeri.mdîn Programul PL pentru alegerile parlamentare 2010
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Sprijinirea tendinţelor de extindere a Fondului Forestier pînă la 17 la sută din teritoriul naţional.

Ecologie
#Fondul Forestier

Actualmente, Fondul Forestier al Republicii Moldova ocupa o suprafaţă de 419.2 mii ha (12.4% din teritoriul ţării). Gestionarea Fondului Forestier a înregistrat în ultimii ani mai multe carenţe:

  • transparenţa activităţii Agenţiei Moldsilva pentru aşa domenii sensibile, cum ar fi licitaţiile forestiere, achiziţiile publice, atribuirea terenurilor în arendă, administrarea bugetului, etc. practic nu este asigurată sau este una de formă;
  • procesul de dare în arendă nu este pus la punct, la baza dării în arendă au stat cererile de la solicitanţi şi nu iniţiativa Agenţiei, aceasta s-a efectuat fără a avea un plan cu proiectele ce se doresc a fi implementate, iar s-a bazat pe un cuantum mediu de arendă, fără a se lua în consideraţie valoarea amplasării terenului;
  • pădurile comunale se dezvoltă lent, iar suprafeţele forestiere existente gestionate de autorităţile publice locale sunt ameninţate de o serie de factori care le ameninţă dezvoltarea şi existenţa. Printre cei mai importanţă se enumeră tăierile ilicite, poluarea cu deşeuri menajere, capacităţile limitate sau lipsa capacităţilor în cadrul autorităţilor publice locale de a gestiona eficient fonul silvic;
  • numărul încălcărilor legislaţiei silvice este în creştere în ultimii ani însă considerăm sancţiunile mici şi alţi factori descurajează conformarea.
Suport financiar National Endowment for DemocracyCopyright © 2013–2015 Asociaţia pentru Democraţie Participativă "ADEPT"