despre proiect | login
avere.promis.md | adept.md | alegeri.md | partide.md
Promis
  • Evenimente
  • Promisiuni
  • Declaraţii
  • Persoane
  • Partide
  • Analitica
  • Categorii 
    • Administraţie publică
    • Combaterea corupţiei
    • Comunicaţii şi Infrastructură
    • Cultură şi Artă
    • Ecologie
    • Economie şi Finanţe
    • Educaţie şi Tineret
    • Ordine publică şi Justiţie
    • Partide şi Alegeri
    • Relaţii externe
    • Sănătate
    • Securitate şi Apărare
    • Social
    • Transnistria
5februarie
2014

Hărţuirea şcolilor cu predare în limba română din regiunea transnistreană

Hărţuirea şcolilor cu predare în limba română din regiunea transnistreană
foto: europalibera.org

La 5 februarie 2014, directorul Liceului “Lucian Blaga” din Tiraspol, Ion Iovcev, a fost reţinut, împreună cu doi subalterni, timp de mai multe ore în vreme ce aducea bani de salarii de la Chişinău, continuă să stîrnească ecouri în capitală. Incidentul a avut loc după ce la 23 ianuarie 2014 reprezentanţii Chişinăului şi Tiraspolului au avut prima întrevedere pentru discutarea pe marginea tensiunilor din jurul şcolilor cu predare în limba română, după izbucnirea acestora la finele anului 2013. Atunci, autorităţile transnistrene l-au acuzat pe Ion Iovcev, directorul singurei instituţii din Tiraspol cu predare în limba română de nesupunere faţă de administraţia fiscală din regiune, iar la mijlocul lunii ianuarie au fost blocate conturile Liceului “Lucian Blaga”.

Transnistria •
  • Transnistria
  • Social
#Transnistria • • • •
  • #Transnistria
  • #Liceul “Lucian Blaga”
  • #Tiraspol
  • #Ion Iovcev
  • #limba română

Reacţia Persoanelor la subiect

13martie Eugen Carpov despre funcţionarea şcolilor cu predarea în grafie latină din stînga Nistrului // Europa Liberăîn cadrul unui interviu pentru Radio Europa Liberă

Negocierile (din 13.03.2014) s-au axat pe o singură problemă — activitatea şcolilor moldoveneşti cu predare în grafie latină care se află în regiunea transnistreană. Am avut la această discuţie şi reprezentanţii grupurilor pentru educaţie.

Am trecut în revistă starea actuală şi care sunt următorii paşi pe care trebuie să-i întreprindem. Pe de o parte, avem convingerea, şi noi la Chişinău, dar şi cei de la Tiraspol, că trebuie să depăşim problemele tehnice, care ţin de chiria spaţiilor şcolilor, de încheierea acordurilor pentru furnizarea serviciilor, cum ar fi electricitate, căldură, gaz, apă ş.a.m.d. Şi pentru problemele tehnice aş putea zice că există o viziune comună. Grupurile se vor mai întîlni săptămîna viitoare. Eu sper că vom avea un rezultat.

…

Un alt aspect separat pe care l-am discutat este incidentul care a avut loc cu directorul Liceului “Lucian Blaga”, reţinerea grupului respectiv, directorul şi doi colaboratori, dar şi preluarea unor bunuri care aparţin şcolii şi, în mod firesc, aparţin, de fapt, statului.

…cei de la Tiraspol au manifestat un fel de deschidere pentru ca să găsim soluţii pentru suma de bani care reprezintă salariul, să identificăm modalitatea tehnică cum ar putea fi transferaţi, de exemplu, pe contul liceului în banca de la Tiraspol sau alte forme. Şi urmează cei de la Tiraspol să prezinte şi un proiect de decizie în acest sens, care va fi discutat la nivelul grupurilor de lucru săptămîna viitoare. Şi nu exclud că şi noi, ca reprezentanţi politici, ne vom mai reîntîlni, pentru ca să o scoatem la capăt.

Noi, cei de la Chişinău, insistăm ca să fie soluţionată prin returnare şi problema cu autoturismul, şi a ştampilei, şi lucrurile personale. Dacă ne referim la ştampilă, şcoala practic nu poate activa, pentru că nu poate semna şi transmite documente oficiale fără ştampila respectivă.

#Transnistria
7februarie Eugen Carpov despre blocarea de către administraţia de la Tiraspol a conturilor Liceului “Lucian Blaga” // Europa Liberăîn cadrul unui interviu pentru Radio Europa Liberă

Spre regret trebuie să constat că discuţiile într-adevăr devin mai dificile şi nu este întîmplător. Observăm că în afară de discuţiile pe care le purtăm noi partea transnistreană mai întreprinde şi acţiuni. Am fost martorii ultimelor evoluţii care s-au produs în raport cu reprezentanţii Liceului “Lucian Blaga” din Tiraspol (reţinerea directorului, Ion Iovcev, confiscarea banilor destinaţi achitării salariilor profesorilor) şi pacificatorii din Chişinău.

…

Cel puţin am convenit ca grupurile de lucru să continuă activitatea pentru ca să încerce să găsească soluţii de compromis, abordînd subiect cu subiect legat de activitatea şcolilor. Cererea noastră a rămas neschimbată — să ne abţinem de la orice acţiuni cu caracter unilateral. Să nu acţionăm astfel ca să periclităm procesul de studii. Iar cu referinţă la subiectul care s-a produs alaltăieri, noi am insistat ca atît bunurile care aparţin statului şi valoarea salariilor, suma de bani care a fost confiscată, şi automobilul, ştampila instituţiei să fie restituite.

…

Este evident că profesorii, administraţia şcolii nu au nimic cu politica pe care încearcă să o promoveze structurile de le Tiraspol. Dar fiind punctul cel mai vulnerabil, aflaţi în afara zonei de securitate şi în afara limitelor practice pentru ca să fie protejaţi de instituţiile moldoveneşti sunt cea mai uşoară ţintă pentru a fi aplicate presiuni.

…

Pentru ca profesorii să nu rămînă fără salarii o să aibă grijă Ministerul Educaţiei şi instituţiile guvernamentale de la Chişinău. Dar aceasta nu înseamnă că banii nu trebuie să fie restituiţi, pentru că sunt bani bugetari.

#Transnistria
6ianuarie Eugen Carpov despre funcţionarea şcolilor cu predarea în grafie latină din stînga Nistrului // Europa Liberăîn cadrul unui interviu pentru Radio Europa Liberă

Structurile de la Tiraspol au ales cea mai nepotrivită ţintă pentru atacuri. Cînd este vorba de elevi, cînd este vorba de şcoli, de corpul didactic, profesoral al unor instituţii de învăţămînt, în opinia mea, aceste colective sunt cele mai neputincioase pentru ca să îşi apere drepturile legale pe care le au şi libertăţile. S-a găsit modalitatea de a alege unele şcoli, care se află în totalitate în regiunea transnistreană şi care beneficiază mai greu de asistenţa structurilor constituţionale de la Chişinău.

Am adresat mai multe mesaje celor de la Tiraspol să înceteze hărţuirea în raport cu aceste instituţii, să revină la masa de negocieri. Noi avem grupuri de lucru pentru educaţie, care au fost reanimate, doi ani în urmă, şi care au menirea să asigure buna funcţionalitate a acestor şcoli. Am adresat mai multe scrisori şi răspunsuri foarte clare nu sunt, de ce anume aceste şcoli, acum, sunt atacate de structurile de forţă din Transnistria, de aşa-numitele autorităţi de acolo. Se solicită plata unor taxe de pe salarii. Se solicită prezentarea unor rapoarte.

Poziţia noastră este clară. În primul rînd, trebuie excluse orice acţiuni unilaterale, orice obstacole care continuă în procesul educaţional pentru aceste şcoli. Doi: să se aşeze experţii responsabili de situaţia în jurul şcolilor, atît de la Chişinău, cît şi de la Tiraspol, la masa de discuţii, să elaboreze anumite soluţii de compromis acceptate de ambele părţi. Noi nu am fi împotriva unei cooperări pentru a asigura o activitate mai bună a acestor şcoli. Dar să o facem împreună, conştientizat că aceste acţiuni vin în interesul şcolilor şi nu vin să obstrucţioneze procesul de învăţămînt.

#Transnistria
20septembrie Eugen Carpov despre funcţionarea şcolilor cu predarea în grafie latină din stînga Nistrului // Europa Liberăîn cadrul unui interviu pentru Radio Europa Liberă

Este un subiect care în permanenţă persistă pe agenda discuţiilor dintre Chişinău şi Tiraspol. Astăzi avem situaţia cînd, pe de o parte, cu eforturi comune şi din partea Chişinăului, şi a partenerilor internaţionali, noi am reuşit să păstrăm calmul, cel puţin, la deschiderea anului şcolar. Acum toate cele opt şcoli activează în regim normal, copiii merg la şcoală, procesul de învăţămînt se desfăşoară. Pe de altă parte, avem din nou acţiuni cu caracter unilateral, în raport cu aceste şcoli. Ele se referă la impunerea unor noi proceduri fiscale către aceste unităţi.

Arenda era achitată şi anterior. Acum taxele respective pentru anumite şcoli au fost majorate substanţial. Poziţia noastră este că toate aceste aspecte trebuie, în primul rînd, discutate şi după care să fie luate anumite decizii. Dacă noi, în procesul discuţiilor, vom avea o decizie comună cum să acţionăm, după aceea, deciziile vor fi acceptate normal. Noi înţelegem că pentru anumite sedii, dacă ele sunt închiriate de la proprietarii care necesită plata pentru arendă, noi trebuie să discutăm, dar sumele, taxele, trebuie să fie legate de realitate, nu să fie majorate unilateral, aşa cum îşi doreşte una dintre părţi. Dar acesta este un singur aspect şi de care se ocupă inclusiv grupurile de lucru, Ministerul Educaţiei, dar sunt şi alte aspecte care ţin şi de procesul de studii, şi de condiţiile cu care se confruntă copiii sau părinţii, şi multe alte aspecte care ne deranjează.

#Transnistria
Suport financiar National Endowment for DemocracyCopyright © 2013–2015 Asociaţia pentru Democraţie Participativă "ADEPT"