despre proiect | login
avere.promis.md | adept.md | alegeri.md | partide.md
Promis
  • Evenimente
  • Promisiuni
  • Declaraţii
  • Persoane
  • Partide
  • Analitica
  • Categorii 
    • Administraţie publică
    • Combaterea corupţiei
    • Comunicaţii şi Infrastructură
    • Cultură şi Artă
    • Ecologie
    • Economie şi Finanţe
    • Educaţie şi Tineret
    • Ordine publică şi Justiţie
    • Partide şi Alegeri
    • Relaţii externe
    • Sănătate
    • Securitate şi Apărare
    • Social
    • Transnistria

Promisiuni electorale 2010

  • Excelent0
  • Bine3
  • Satisfăcător9
  • Nesatisfăcător11

Articole

  • Reformarea domeniul educaţiei (2010–2014)

Categoria “Educaţie şi Tineret”

1august

Examenul de Bacalaureat din 2014

Examenul de Bacalaureat din 2014

În perioada 3–20 iunie 2014, sub auspiciile Ministerului Educaţiei au fost organizate examenele de Bacalaureat în Republica Moldova. În sesiunea de bacalaureat 2014 s-au înscris 27,604 candidaţi iar examenele s-au desfăşurat în 104 centre din ţară.

10 declaraţii
Educaţie şi Tineret
#bacalaureat • •
  • #bacalaureat
  • #Ministerul Educaţiei
  • #reforma educaţiei
17iulie

Adoptarea Codului Educaţiei

Adoptarea Codului Educaţiei

La 17 iulie 2014 Parlamentul a aprobat în lectură finală Codul Educaţiei, cu votul a 55 de deputaţi. Autor al proiectului este Ministerul Educaţiei, care şi-a propus o nouă abordare a procesului de educaţie, menită să modernizeze sistemul de învăţămînt în contextul procesului de integrarea europeană a Republicii Moldova.

26 declaraţii
Educaţie şi Tineret
#Codul Educaţiei • •
  • #Codul Educaţiei
  • #Strategia Educaţiei 2020
  • #reforma educaţiei
17iulie

Moţiunea de cenzură împotriva Ministrului Educaţiei

Moţiunea de cenzură împotriva Ministrului Educaţiei
foto: protv.md

La 17 iulie 2014, Parlamentul Republicii Moldova a dezbătut moţiunea simplă de cenzură, depusă la 3 iulie 2014 de către Partidului Comuniştilor din Republica Moldova (PCRM) împotriva ministrului Educaţiei, Maia Sandu. În textul moţiunii se afirmă că “Rezultatele sesiunii de bază a examenului de bacalaureat din acest an reprezintă o catastrofă, un dezastru naţional. Pentru prima dată în istoria Republicii Moldova, rata celor care nu au susţinut examenele de absolvire a atins nivelul de 56%. Ceea ce înseamnă că mai mult de 15 mii de elevi în acest an vor rămîne în incertitudine, fără diplome de bacalaureat. Considerăm, că aceste rezultate denotă eşecul politicilor din domeniul educaţiei, promovate de către guvernare, domeniu de responsabilitate al Ministerului Educaţiei şi nemijlocit al ministrului, Maia Sandu.” În urma dezbaterilor Parlamentul a respins moţiunea.

Educaţie şi Tineret
#moţiunea de cenzură
1februarie

Adoptarea Strategiei de dezvoltare a învăţămîntului vocaţional/tehnic pe anii 2013–2020

Adoptarea Strategiei de dezvoltare a învăţămîntului vocaţional/tehnic pe anii 2013–2020
foto: jc.md

La 1 februarie 2013 Guvernul a adoptat Hotărîrea nr. 97 cu privire la aprobarea Strategiei de dezvoltare a învăţămîntului vocaţional/tehnic pe anii 2013–2020 şi Planul de acţiuni privind implementarea acesteia. Strategia este principalul document de politici în domeniul educaţiei vocaţional/tehnice ţintind în dezvoltarea economiei naţionale bazată pe cunoaştere şi inovare şi creează oportunităţi pentru realizarea deplină a capabilităţilor fiecărui cetăţean. Strategie stabileşte obiectivele şi sarcinile pe termen mediu şi lung în vederea dezvoltării educaţiei vocaţional/tehnice, defineşte orientările şi direcţiile prioritare de dezvoltare a sistemului de învăţămînt vocaţional/tehnic din Republica Moldova în perspectiva integrării europene. Conceptul şi obiectivele politicii de dezvoltare sînt conforme experienţei ţărilor europene, corespund aspiraţiei de integrare în spaţiul educaţional european, axîndu-se pe asigurarea unei interconexiuni relevante între specificul contextului naţional, tendinţele europene şi cele globale de dezvoltare a învăţămîntului vocaţional/tehnic.

Educaţie şi Tineret
#Strategia Educaţiei 2020
31octombrie PDM despre educaţie şi tineret // alegeri.mdîn Programul PDM pentru alegerile parlamentare 2014
  • În primii 3 ani de la angajarea tinerilor specialişti, statul va asigura contribuţiile către fondul asigurărilor sociale pentru fiecare tînăr angajat;
  • Adoptarea unei legi a uceniciei, precum şi realizarea de parteneriate permanente între şcolile profesionale şi diverse companii, firme şi ateliere particulare;
  • Introducerea bacalaureatului vocaţional;
  • Susţinerea accesului la bacalaureatul internaţional şi promovarea recunoaşterii lui în ţară;
  • Promovarea legililor pentru ca tinerii să poată beneficia de burse private pentru realizarea studiilor;
  • Creşterea numărului de burse la specialităţile IT din învăţămîntul de stat;
  • Noi creşteri salariale pentru profesori şi pe parcursul următorilor ani;
  • Asigurarea pedagogilor cu pensii care să ajungă la nivelul coşului minim de consum.
Educaţie şi Tineret
26octombrie PL despre educaţie şi tineret // partide.mdîn Programul politic 2014 al Partidului Liberal
  • Suplimentarea numărului de locuri la buget în instituţiile de învăţămînt superior de stat;
  • Elaborarea unui mecanism de creştere a numărului de burse acordate de stat pentru studii universitare;
  • Accesul tineretului la resurse de creditare a învăţămîntului, cu rambursarea după absolvire într-un termen şi la o dobîndă avantajoasă;
  • Acordarea reşedinţei în localităţile de studiu pe baza carnetului de student, indiferent dacă locuiesc sau nu în cămine.
Educaţie şi Tineret
12octombrie PLDM despre educaţie şi tineret // alegeri.mdîn Programul PLDM pentru alegerile parlamentare 2014
  • Creşterea graduală a nivelului de remunerare a învăţătorilor şi profesorilor şi orientarea în permanenţă spre standarde de salarizare europene;
  • Ridicarea pragului învăţămîntului obligatoriu de la 16 la 18 ani;
  • Conectarea campusurilor şi căminelor studenţeşti la Internet permanent;
  • Majorarea salariilor cadrelor didactice de două ori pînă în 2020.
Educaţie şi Tineret
10octombrie PCRM despre educaţie şi tineret // alegeri.mdîn Programul PCRM pentru alegerile parlamentare 2014
  • Restabilirea şcolilor închise de guvernarea actuală;
  • Abrogarea Codul Educaţiei în varianta din 2014;
  • Introducerea cursului de “Istoria Moldovei” în locul celui de “Istoria românilor”;
  • Studii superioare finanţate complet din bugetul de stat în instituţiile de învăţămînt din subordinea structurilor de forţă, în instituţiile superioare de stat în domeniile pedagogie, medicină (cu excepţia stomatologiei şi farmaceuticii), zootehnie, inginerie, cultură fizică, sport, arte;
  • Salariile tinerilor specialişti din sfera bugetară vor depăşi de patru ori minimul de existenţă;
  • Oferirea de salarii depline pedagogilor care au atins vîrsta de pensionare dar continuă să activeze în şcoli;
  • Finanţarea domeniului ştiinţei şi inovării cu pînă la 2% din PIB anual.
Educaţie şi Tineret
28septembrie PSRM despre educaţie şi tineret // alegeri.mdîn Programul PSRM pentru alegerile parlamentare 2014
  • Anularea Codului Educaţiei în varianta din 2014;
  • Introducerea cursului de “Istoria Moldovei” şi limba moldovenească în programele şcolare;
  • Introducerea examenului de Bacalaureat opţional şi introducerea examenelor de admitere în instituţiile superioare de învăţămînt;
  • Dublarea numărului locurilor cu instruire de la buget şi reducerea cu 50% a valorii contractelor de studii în instituţiile superioare de învăţămînt;
  • Majorarea burselor studenţilor pînă la nivelul minimului de existenţă, precum şi majorarea numărului beneficiarilor de burse;
  • Oferirea pedagogilor statut de funcţionar public.
Educaţie şi Tineret
16martie Irina Vlah despre instituirea a 100 de burse din parte Guvernatorului pentru cei mai buni studenţi ai universităţii din Comrat // alegeri.mdîn cadrul întîlnirii cu studenţii de la universitatea din Comrat
Originalul

Anual vom identifica 100 cei mai buni studenţi ai universităţii din Comrat, care se vor învrednici de burse din partea Guvernatorului. Astfel, tinerii vor fi stimulaţi să studieze şi să aibă rezultate bune.

Ежегодно мы будем отбирать 100 самых успешных учащихся из Комратского университета, которые будут получать стипендию башкана. В таком случае у молодежи появится стимул получать знания и показывать хорошие результаты.

#burse

Salutară intenţie. Este necesară identificarea surselor de finanţare şi monitorizarea strictă a îndeplinirii acestei promisiuni.

24octombrie Vlad Filat despre activitatea sa de caritate în domeniul educaţiei // curentul.mdîn cadrul unei declaraţii de presă

În activitatea mea de caritate am decis în mod prioritar să fac aceste acţiuni în educaţie. La fel i-am îndemnat şi îi îndemn azi şi pe alţii să o facă. Nu am vorbit niciodată public despre contribuţiile pe care le-am făcut personal în acest sens. Astăzi spun cu mîndrie, doar în ultimul an am reuşit să amenajăm 81 săli de sport, să asigurăm cu 1521 de calculatoare şcolile noastre, iar în 75 de şcoli şi 131 de grădiniţe am asigurat mobilier şi echipament necesar pentru ca să fie condiţii adecvate pentru muncă şi educaţie.

#reforma educaţiei
24octombrie Iurie Leancă despre necesitatea organizării întîlnirilor dintre viitorii absolvenţi şi reprezentanţii întreprinderilor aflate în căutare de tineri specialişti // pldm.mdîn cadrul întîlnirii cu profesorii şi studenţii Colegiului Naţional de Viticultură şi Vinificaţie din Chişinău

Trebuie să facem ca în Occident — în toamna ultimului an de studii, să fie invitaţi reprezentanţi de la diverse fabrici din domeniu care să spună ce specialişti le-ar trebui, iar colegiul să le arate ce pregătesc. Atunci cînd tînărul va absolvi, dacă nu va dori să-şi continue studiile, cel puţin va avea deja o idee unde să lucreze.

#reforma educaţiei
19octombrie Igor Corman despre dezvoltarea domeniului educaţiei pentru a asigura dezvoltarea ţării // Prime TVîn cadrul întîlnirii cu alegătorii din Rîşcani

Fără educaţie ţara nu poate să aibă viitor. Doar prin dezvoltarea acestui domeniu putem să ajungem ca în decurs de o generaţie ţara noastră să facă un salt de la o ţară săracă, la ţara dezvoltată. Noi trebuie să integrăm acest sistem de educaţie cu piaţa muncii.

#reforma educaţiei
16octombrie Pavel Filip despre atractivitatea domeniului IT // Prime TVîn cadrul unui eveniment de orientare profesională pentru studenţii de la specialităţile TIC

O carieră IT înseamnă un loc de muncă bine plătit acasă, în condiţiile în care salariul în domeniul IT este unul din cele mai mari pe economie… Mă mîndresc că sunt şi eu absolvent al Universităţii Tehnice. Vă îndemn să fiţi perseverenţi şi creativi şi atunci veţi avea o carieră IT de succes. Pe filiera ministerială am depus eforturi pentru asigurarea tuturor condiţiilor necesare pentru dezvoltarea în continuare a domeniul TIC. Cu certitudine acestui sector îi aparţine viitorul Republicii Moldova.

La 16 octombrie 2014, ministrul degrevat al Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor, Pavel Filip, a participat la întrunirea ICT Career Orientation — cel mai important eveniment de orientare profesională pentru studenţii de la specialităţile TIC. Evenimentul a reunit studenţi, profesori, reprezentanţi ai companiilor TIC şi ai ministerelor de profil. Pavel Filip a specificat că în prezent sectorul IT resimţite un deficit de specialişti calificaţi. Pentru a depăşi această situaţie, la iniţiativa Ministerului Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaiilor a fost aprobată Strategia Moldova Digitală 2020, care prevede revederea programului şcolar, iar în Strategia de creştere a competitivităţii industriei IT este preconizată îmbunătăţirea programului universitar. Recent, a fost semnat Acordul privind inaugurarea primului Centru de Excelenţă IT în baza Universităţii Tehnice a Moldovei. În cadrul evenimentului, tinerii au avut ocazia să discute cu potenţialii angajatori, să afle chiar de la aceştia care sunt oportunităţile pe care le pot accesa, perspectivele de carieră, dar şi paşii ce urmează a fi făcuţi pentru a-şi mări şansele de afirmare în domeniu. ICT Career Orientation este organizat al cincilea an consecutiv şi a devenit o platformă de comunicare pentru actualii şi viitorii profesionişti IT, angajatorii din domeniu şi tinerii care optează pentru studii IT.

#IT
15octombrie Iurie Leancă despre învăţămîntul vocaţional şi crearea locurilor de muncă bine plătite pentru tineri // evenimentul.mdîn cadrul celei de-a doua ediţii a Conferinţei pedagogilor şi a maiştrilor din învăţămîntul profesional tehnic

Atunci cînd aducem investiţii în Republica Moldova spunem că aceste investiţii nu trebuie doar să creeze un potenţial de export mai mare, noi vrem ca aceste investiţii să creeze noi locuri de muncă. Recent, am constatat la o companie, care va avea de lucru pe o perioadă îndelungată, minimum zece ani, că din 200 de angajaţi doar 40 erau din Republica Moldova. Am întrebat pe reprezentanţii companiei de ce nu angajează specialiştii de la noi, am constatat că abia în acest an, la două colegii au început pregătirea specialiştilor pentru aceste calificări… Doar în ţări dezvoltate precum Germania sau Austria, care au sistem vocaţional modern, şomajul este relativ mic. Cel mai important obiectiv al nostru este ca după absolvirea şcolii profesionale sau a colegiului, sau a universităţii, tinerii să îşi găsească un loc de muncă bine plătit.

În cadrul conferinţei pedagogilor şi a maiştrilor din învăţămîntul profesional tehnic, s-a făcut referire şi la reformele desfăşurate în domeniul învăţămîntului profesional tehnic, realizările şi problemele din domeniu, dar şi la transformările care urmează să aibă loc. S-a discutat despre prevederile Codului Educaţiei cu privire la învăţămîntul profesional tehnic, crearea Centrelor de excelenţă, dezvoltarea învăţămîntului dual, rezultatele cartografierii instituţiilor profesional tehnice, revizuirea curriculară şi acţiunile care urmează să fie întreprinse de Ministerul Educaţiei pentru modernizarea acestora. La eveniment au fost invitaţi şi oamenii din afaceri pentru a vorbi despre necesităţile pe piaţa muncii. Reuniunea a fost organizată de Ministerul Educaţiei şi are drept scop consolidarea platformei de dialog între sistemul educaţional profesional tehnic şi partenerii sociali: agenţi economici, Patronate, Sindicate şi comitete sectoriale.

#reforma educaţiei
12octombrie Maia Sandu despre aducerea educaţiei pe agenda societăţii // alegeri.mdîn cadrul lansării oficiale a PLDM în campania electorală pentru alegerile parlamentare din 30 noiembrie 2014

Niciun partid nu a pus problema educaţiei la fel de tranşant şi deschis, precum a făcut-o PLDM. Am reuşit să aducem educaţia pe agenda societăţii. Am iniţiat reforme complicate, dar absolut necesare şi este foarte important să nu ne oprim aici.

#reforma educaţiei
6octombrie Maia Sandu despre reformele desfăşurate în domeniul învăţămîntului profesional tehnic // diez.mdîn cadrul celei de-a doua ediţii a Conferinţei pedagogilor şi maiştrilor din învăţămîntul profesional tehnic

…o echipă de experţi în colaborare cu Ministerul Educaţiei va elabora indicatori de performanţă pentru instituţiile din acest domeniu educaţional. Aceşti indicatori vor fi luaţi ca bază şi pentru salarizarea cadrelor didactice şi a directorilor de şcoli, astfel angajaţii din sistem să fie remuneraţi în funcţie de performanţe… Unul din indicatorii de calitate a unei instituţii de învăţămînt îl reprezintă gradul de inserţie pe piaţa muncii a absolvenţilor. Un rezultat bun înseamnă că tînărul şi-a găsit un loc de muncă la specialitatea pe care a studiat-o. Asta o să motiveze şcolile să stabilească relaţii mai bune cu mediul economic, inclusiv pentru asigurarea stagiilor de practică şi lucrul în comun la curriculum.

Reformele desfăşurate în domeniul învăţămîntului profesional tehnic, realizările şi problemele din acest domeniu au fost discutate în cadrul celei de-a doua ediţii a Conferinţei pedagogilor şi maiştrilor din învăţămîntul profesional tehnic. Evenimentul a fost organizat de Ministerul Educaţiei şi a avut drept scop consolidarea platformei de dialog între sistemul educaţional profesional tehnic şi partenerii sociali — agenţi economici, patronate, sindicate, comitetele sectoriale. Ministrul Educaţiei, Maia Sandu, a vorbit despre transformările care urmează să aibă loc pe termen mediu şi lung în sistemul învăţămîntului profesional din Republica Moldova. Ministrul a menţionat despre crearea centrelor de excelenţă, dezvoltarea învăţămîntului dual, prevederile Codului educaţiei cu privire la învăţămîntul profesional tehnic, rezultatele cartografierii instituţiilor profesional tehnice şi acţiunile care urmează a fi întreprinse de Ministerul Educaţiei pentru modernizarea acestora etc. În Republica Moldova activează 67 şcoli profesionale şi de meserii şi 43 de colegii.

#reforma educaţiei
5octombrie Igor Corman despre abnegaţia şi profesionalismul cadrelor didactice // parlament.mdîn cadrul mesajului de felicitarea adresat cadrelor didactice cu ocazia Zilei profesionale a lucrătorilor din învăţămînt

Profesionalismul şi abnegaţia dumneavoastră, susţinute de investiţii pe măsură şi un cadru legislativ bine articulat, vor asigura un sistem educaţional de calitate, echitabil şi accesibil. Pedagogii sînt cei care dezvăluie discipolilor tainele cărţii şi îi călăuzesc, cu răbdare şi înţelegere, în lumea cunoaşterii… În pofida greutăţilor şi a schimbărilor care au loc acum în sistemul educaţional, dumneavoastră, dragi profesori, rămîneţi a fi cei mai rezistenţi şi dedicaţi meseriei, fiind adevărate exemple de înţelepciune şi perseverenţă. Fie ca discipolii, în care aţi investit atîta suflet, să vă îndreptăţească aşteptările şi să-şi amintească întotdeauna cu drag de poveţele dumneavoastră.

#reforma educaţiei
3octombrie Iurie Leancă despre rolul lucrătorilor din învăţămînt în dezvoltarea ţării // gov.mdîn cadrul Adunării festive dedicate Zilei profesionale a lucrătorilor din învăţămînt

Sunteţi cei care, zi de zi, contribuie la edificarea viitorului nostru. De rînd cu părinţii, educaţi copiii şi cultivaţi în sufletele lor încrederea în ziua de mîine, respectul pentru valorile naţionale şi cele umane. Gestul, atitudinea şi cuvîntul pedagogului de astăzi conturează personalitatea omului de mîine. Să ştiţi că vă rămînem mereu îndatoraţi — pentru cele făcute pentru noi, dar şi pentru ceea ce faceţi pentru copiii noştri… Creşterea calităţii educaţiei în beneficiul copiilor şi tinerilor este cea mai sigură cale de a mişca ţara înainte şi de a edifica un viitor european.

#reforma educaţiei
3octombrie Maia Sandu despre importanţa implementării prevederilor Strategiei “Educaţia 2020” şi a noului Cod al Educaţiei, pentru modernizarea sistemului de educaţie // gov.mdîn cadrul Adunării festive dedicate Zilei profesionale a lucrătorilor din învăţămînt

Dacă ne-a reuşit ceva în acest răstimp, este pentru că mulţi profesori şi manageri şcolari au crezut în aceste schimbări şi ne-au sprijinit la fiecare etapă. Astăzi avem nevoie mai mult ca niciodată de profesori motivaţi care cred cu adevărat în misiunea lor.

În cadrul Adunării festive dedicate Zilei profesionale a lucrătorilor din învăţămînt au fost premiaţi cîştigătorii concursului republican “Pedagogul anului”, ediţia 2014. Învingătorii au fost nominalizaţi pentru trei categorii: Educatorul anului, Învăţătorul anului şi Profesorul anului. Fiecare a primit un premiu bănesc de 50 de mii de lei şi o diplomă de onoare din partea Ministerului Educaţiei. Totodată, cîştigătorilor li s-a acordat gradul didactic următor celui pe care îl deţin. Oficialii au adăugat că Guvernul şi-a schimbat pronunţat atitudinea faţă de cadrele didactice, prin mărirea cu 20 la sută a salariilor, dar şi prin măsurile compensatorii, care sunt prevăzute în Codul Educaţie.

#reforma educaţiei
25septembrie Iurie Leancă despre rolul tinerilor în transformarea Republicii Moldova // gov.mdîn cadrul Forumului Internaţional “Tinerii creează oportunităţi pentru Europa”

Sunt foarte recunoscător că aţi ales să discutăm despre provocări, probleme, astfel încît să identificăm soluţii, care vor permite Republicii Moldova să-şi regăsească locul în familia europeană… Mă adresez, în mod special, tinerilor — cei care sunt convins că trebuie să fie forţa motrice a schimbării Republicii Moldova, cei care trebuie să motiveze clasa politică, societatea per-ansamblu, prin entuziasmul său, dar şi prin dorinţa de a schimba la faţă realităţile din Republica Moldova. Avem un obiectiv comun — dezvoltarea Republicii Moldova.

Forumul Internaţional “Tinerii creează oportunităţi pentru Europa”, organizat de Fundaţia Konrad-Adenauer şi Centrul de Studii Europene “Wilfried Martens” a adunat peste 50 de tinerii din PLDM, precum şi reprezentanţi ai organizaţiilor de studenţi de centru-dreapta, afiliate European Democrat Students (EDS) şi Partidului Popular European (PPE). Forumul face parte din şirul evenimentelor comune desfăşurate de Organizaţia de Tineret a PLDM şi EDS, care îşi propun să pună în contact tinerii moldoveni cu cei din toată Europa, apropiind astfel Republica Moldova de Uniunea Europeană. Participanţii au semnat o Declaraţie comună de susţinere a Republicii Moldova.

#tinerii
20septembrie Maia Sandu despre reforma educaţională // IPNîn cadrul unei întîlniri cu reprezentanţii studenţilor moldoveni în România

Reforma educaţională se desfăşoară în ţări din toată lumea, iar cele care nu vor reuşi, vor rămîne în urma trenului cu 20–30 de ani. Nu e o lege perfectă, dar introduce elemente de responsabilizare şi infrastructură a calităţii.

#reforma educaţiei
8septembrie Igor Dodon despre promovarea cursului de “Istorie a Moldovei” în şcoli // socialistii.mdîn cadrul unui conferinţei ştiinţifice internaţionale

Noi, socialiştii, vom promova, inclusiv pe cale legislativă, cursul de “Istoria Moldovei” în şcoli. Copiii noştri trebuie să înveţe istorie autentică, istoria poporului moldovenesc. Doar aşa vom cultiva sentimentul şi mîndria de moldoveni. Doar aşa vom păstra identitatea moldovenească. Cred că Republica Moldova se poate realiza în calitate de stat modern şi puternic, doar cu condiţia că-şi va păstra şi va dezvolta percepţia existentă de identitate moldovenească. Fără această identitate nu va fi nici stat. Şi acolo unde se năruie statul, se năruie şi poporul şi întreaga sa istorie, oricît de măreaţă ea ar fi.

#istoria
2septembrie Vlad Filat despre infrastructura şcolară şi reformele în educaţie // pldm.mdîn cadrul ceremonia de sfinţie a temeliei viitorului gimnaziu din Cigîrleni, Ialoveni

Educaţia rămîne a fi pentru PLDM prioritatea numărul unu. Suntem în plin proces de construire şi reconstruire a şcolilor, grădiniţelor, investim mult în procesul educaţional ca atare, mă refer aici la Codul Educaţiei, la alte legi care urmează să ofere eficienţă procesului de studii, la condiţiile de muncă pentru profesori, la majorarea salariilor care trebuie să continue. Şi pe viitor vom fi implicaţi plenar în finalizarea reformelor în domeniul educaţiei pentru ca, spre sfîrşitul anului 2016, toată infrastructura şcolară să fie modernizată, să fie una europeană.

#reforma educaţiei
2septembrie Inna Şupac despre solicitările PCRM în domeniul educaţiei adresate Ministerului Educaţiei şi Prim-ministrului // pcrm.mdîn cadrul unei declaraţii de presă a PCRM

În Republica Moldova planează pericolul distrugerii sistemului educaţional, de formare a tinerii generaţii, iar prin aceasta şi a întregii construcţii statale, a viitorului naţiunii. Paradoxal: cu cît mai mult se vorbeşte în mijloacele mass-media despre succesele guvernării şi viaţa bună a cetăţenilor cu atît mai puţin statul investeşte în tineret, educaţie, ştiinţă. În anul 2014 investiţiile în educaţie din partea bugetului de stat s-au diminuat pînă la 7.2% din PIB, comparativ cu 9.2% în 2009.

PCRM solicită actualei guvernări:

  • Anularea deciziilor de optimizare-lichidare a instituţiilor de învăţămînt preuniversitar;
  • Remiterea noului Cod al educaţiei autorilor, pentru revizuirea politicilor educaţionale şi umanizarea procesului instructiv-educativ;
  • Modificarea mecanismului de susţinere a examenelor de bacalaureat, consultînd opinia pedagogilor experimentaţi, a părinţilor, medicilor şi savanţilor;
  • Onorarea de către partidele de la guvernare a promisiunilor electorale despre care nu şi-au amintit în perioada ultimilor 5 ani: majorarea burselor cu min. 100%, majorarea salariilor pedagogilor la nivelul de 500 euro lunar, reducerea preţurilor contractuale, asigurarea cu spaţiu locativ în condiţii avantajoase a tinerilor din mediul rural, finanţarea educaţiei la nivel de 10% din PIB, etc.
#reforma educaţiei
2septembrie Maia Sandu despre retragerea dispoziţiei prin care a interzis ceremoniile religioase la început de an şcolar // Pro TVîn cadrul unei declaraţii de presă

Aceasta a fost intenţia noastră, descentralizare şi nişte recomandări. După care a urmat o reacţie destul de negativă din partea anumitor instituţii. Am discutat subiectul şi am decis să schimbam textul acestei dispoziţii.

La 19 august 2014 ministerul Educaţiei a recomandat ca la careurile de 1 septembrie sa nu fie oficiate slujbe religioase, făcînd referire la caracterul laic al învaţamîntului. După cîteva zile a emis o noua circulara care nu mai conţine această recomandare.

#religia
1septembrie Maia Sandu despre ajustarea reţelei de şcoli la numărul de elevi // jurnal.mdîn cadrul unui interviu pentru Jurnal de Chişinău

Ajustarea reţelei de şcoli la numărul de elevi are loc în mod diferit pentru diferite localităţi. În ultimii doi ani, 96 de instituţii de învăţămînt au fost reorganizate din licee în gimnazii, din gimnazii în şcoli primare sau şcoli primare-grădiniţe. În perioada 2006–2013, 142 de şcoli au fost închise. Încă nu avem date despre reorganizările care au loc în 2014, dar nu credem că numărul acestora va fi mare. Reducerea în continuare a numărului de copii de vîrstă şcolară, dar şi lipsa de acţiune din partea unor raioane şi municipii, face ca numărul de şcoli care au puţini elevi să rămînă în continuare mare. Pe moment, avem 267 de şcoli mici. Vestea bună este că doar 117 din acestea au deficit bugetar. O parte din ele au statut de şcoli mici, care nu pot fi închise. Raioanele care au cele mai multe şcoli mici sunt Soroca, Floreşti, Ocniţa, Rezina, Briceni, Cantemir, Donduşeni. Pe fundalul declinului demografic, indicatorii de reţea nu s-au modificat dramatic: numărul de elevi la un cadru didactic a crescut de la 12 la 12.5, numărul mediu de elevi în clasă a crescut de la 20.5 la 21.1, în timp ce numărul mediu de elevi per şcoală s-a redus de la 310 elevi la 264.

#şcoli
1septembrie Maia Sandu despre resursele alocate pentru educaţie în 2015 // jurnal.mdîn cadrul unui interviu pentru Jurnal de Chişinău

Conform proiectului Legii bugetului pentru 2015, statul va aloca pentru un elev 8,771 lei, cu 27 la sută mai mult decît în anul curent. Totodată, va creşte şi suma alocată pentru o instituţie, aceasta constituind circa 428 mii de lei, cu 6% mai mult faţă de anul curent. În următoarele săptămîni, vom propune Guvernului modificări la formula de finanţare. De exemplu, pe moment, consiliul raional ori municipal poate reţine pînă la 5% din bugetul şcolilor pentru a forma componenta raională şi a finanţa proiecte costisitoare, pe care unele şcoli nu le pot realiza din surse proprii. În unele localităţi, consiliile raionale ori municipale distribuie aceşti bani pe criterii politice ori acoperă deficitul şcolilor mici în detrimentul investiţiilor în celelalte şcoli. Vom propune să reducem de la 5% la 3% mijloacele pe care le administrează consiliul raional ori municipal, diferenţa urmînd să rămînă în şcoli. De asemenea, şcolile primare şi şcolile primare-grădiniţe mici vor putea beneficia de mijloace din componenta raională, iar şcolile mici care au înmatriculaţi elevi cu cerinţe educaţionale speciale vor primi resurse suplimentare din Fondul pentru Educaţia Incluzivă.

#bugetul de stat
1septembrie Maia Sandu despre deficitul bugetar al şcolilor din municipiul Chişinău // jurnal.mdîn cadrul unui interviu pentru Jurnal de Chişinău

Din lista codaşilor face parte şi municipiul Chişinău, unde din totalul de 124 de instituţii, 120 înregistrează deficit bugetar. În capitală, capacitatea şcolilor este folosită la doar 70%, iar în unele instituţii din sectoarele Rîşcani, Buiucani şi unele comune, doar 26–50% din spaţii sunt utilizate. În municipiu există în continuare un număr mare de instituţii cu un număr mic de elevi. Tocmai aceste instituţii au demonstrat rezultate mediocre la examenul de bacalaureat. Această atitudine din partea APL este în detrimentul copiilor pentru că nu duce la îmbunătăţirea condiţiilor de studiu nici pentru cei care merg în şcoli mici, nici pentru cei care merg în instituţii cu perspectivă. Consilierii locali trebuie să înţeleagă că această abordare nu le va aduce dividende politice pe termen mediu şi lung pentru că oamenii vor judeca despre performanţa lor nu în funcţie de numărul de şcoli în localitate, ci în funcţie de rezultatele elevilor care învaţă în aceste şcoli.

#şcoli
1septembrie Maia Sandu despre resursele financiare distribuite pentru reparaţia şcolilor // jurnal.mdîn cadrul unui interviu pentru Jurnal de Chişinău

În prima jumătate a anului curent, în baza deciziilor consiliilor municipale ori raionale, din componenta raională au fost repartizaţi circa 288 mil. de lei, ceea ce constituie 82 la sută din suma totală. Din acestea, aproximativ 51 la sută din cheltuieli au fost destinate reparaţiilor capitale şi curente ale clădirilor şcolare. O mare parte a alocaţiilor, circa 45 milioane de lei, au fost utilizaţi pentru acoperirea deficitului bugetar al instituţiilor de învăţămînt mici, în special pentru întreţinerea clădirilor. Unele consilii raionale tergiversează adoptarea deciziilor privind alocarea mijloacelor financiare, fapt care nu permite realizarea la timp a proiectelor şi duce la acumularea soldurilor la sfîrşit de an şi utilizarea acestor resurse în alte scopuri decît educaţionale.

#şcoli
18iulie Ana Guţu despre jumătăţile de măsură din noul Cod al Educaţiei // anagutu.netîn cadrul unei postări pe blog-ul personal

Este oare bun Codul adoptat? Din punctul meu de vedere este revoluţionar, dacă am judeca după reglementările lingvistice — limba română în sfîrşit e la ea acasă în sistemul educaţional şi limba rusă, în sfîrşit, este o limbă străină ca altele şi va putea fi predată la alegere. Codul pare a fi echilibrat, dar, din păcate, în goana după echilibre exagerate, Codul Educaţiei a păstrat un set de jumătăţi de măsură — un soi de “tradiţii moldoveneşti”, cu iz răsuflat de sovietism totalitar, tot ele ţinîndu-ne în captivitatea nostalgiilor şi apucăturilor de rea pomină.

#Codul Educaţiei

Aţi putea specifica explicit care sunt rămăşiţele de sovietism şi de tradiţii moldoveneşti din Codul Educaţiei?

17iulie Maia Sandu despre reformele din învăţămînt şi atitudinea faţă de cei ce sfidează aceste reforme // inprofunzime.mdîn cadrul dezbaterilor parlamentare pe marginea moţiunii de cenzură împotriva Ministrului Educaţiei

Adoptarea Codului Educaţiei, reforma examenelor de bacalaureat, renovarea şi dotarea şcolilor şi a grădiniţelor, conceptualizarea inspectoratului şcolar, iniţierea procesului de revizuire a curriculei — toate aceste acţiuni au drept obiectiv asigurarea condiţiilor necesare pentru educarea unei generaţii apte să construiască o lume mai bună.

…

Acei dintre noi care nu sprijină aceste reforme, sfidează nu doar procesul de evaluare, ci efortul întregii comunităţi educaţionale de a recîştiga încrederea societăţii. O să rămînem intransigenţi la acest capitol şi o să sancţionăm aspru tentativele de încurajare a corupţiei, inclusiv prin eliminarea din sistem a celor care se fac vinovaţi de asemenea acte.

#moţiunea de cenzură
17iulie Maia Sandu despre combaterea fraudei la bacalaureat // inprofunzime.mdîn cadrul dezbaterilor parlamentare pe marginea moţiunii de cenzură împotriva Ministrului Educaţiei

Cum putem vorbi de calitate, de performanţa, de rezultate, dacă bacalaureatul devenise o fraudă, o şarada, lucru ce s-a întîmplat în decursul ultimilor ani? Toleranţa oficială a copiatului a penalizat adesea pe cei mai oneşti elevi.

#bacalaureat
15iulie Maia Sandu despre reforma educaţiei în spaţiul rural // Unimediaîn cadrul emisiunii “Alb&Negru” de la Unimedia

Există probleme în spaţiul rural pentru că nimeni nu vrea să meargă acolo. Noi trebuie să îmbunătăţim aceste condiţii de muncă şi salarizare. Avem un program de subvenţionare, dar care nu este un mecanism suficient de bun. Cel puţin 10 ani trebuie să investim în pregătirea profesorilor şi un sistem de salarizare competitiv.

#reforma educaţiei
15iulie Maia Sandu despre transparenţa în activitatea sa şi a Ministerului Educaţiei // Unimediaîn cadrul emisiunii “Alb&Negru” de la Unimedia

Cînd stau în birou nu susţin examen ca să fiu supravegheată, dar nu am nicio problemă să mi se pună cameră de supraveghere. Nu am nimic de ascuns. Nu ştiu dacă vreţi să se transmită toată ziua în PMAN cum stau eu la birou. Suntem absolut transparenţi şi cred că acest lucru s-a văzut în toate lucrurile pe care le-am făcut.

#Ministerul Educaţiei
10iulie Maia Sandu despre necesitatea adoptării Codului Educaţiei // edu.mdîn cadrul dezbaterilor parlamentare pe marginea proiectului Codului Educaţiei

Educaţia trebuie să devină o prioritate naţională în Republica Moldova. Pentru îndeplinirea acestui deziderat, astăzi este necesară aprobarea Codului Educaţiei. Întreaga societate îşi doreşte acces şi şanse egale, relevanţă şi calitate în educaţie, ceea ce se poate obţine prin aprobarea Codului Educaţiei.

Curînd se vor împlini doi ani de cînd am preluat exercitarea mandatului de Ministru al educaţiei. În aceşti doi ani s-au întîmplat multe lucruri în educaţie, dar ceea ce îmi dă o satisfacţie deosebită este momentul de astăzi, cînd vin în faţa dumneavoastră cu ÎNCREDERE, cerîndu-vă să dezbateşi şi aprobaşi Codul educaţiei, proiect de lege MAJOR, care permite o REFORMĂ PROFUNDĂ şi REALĂ a educaţiei de toate nivelurile, FACILITEAZĂ INTEGRAREA sistemului de învăţămînt din Republica Moldova ÎN ARIA EUROPEANĂ A EDUCAŢIEI, ASIGURĂ MOBILITATEA academică, RECUNOAŞTEREA CALIFICĂRILOR şi ACCESUL PE PIAŢA FORŢEI DE MUNCĂ a cetăţenilor educaţi şi pregătiţi profesional.

#Codul Educaţiei
10iulie Maia Sandu despre reformele dificile în învăţămînt // Unimediaîn cadrul dezbaterilor parlamentare pe marginea proiectului Codului Educaţiei

Reformele nu au un caracter populist. Dimpotrivă, sunt reforme dificile, sunt şi reforme care trezesc rezistenţă, etc. Documentul [Codul Educaţiei] nu pică bine la alegeri, dar în pofida acestui fapt noi credem că este important să avem acest document adoptat acum pentru că nu ne mai putem permite luxul să îl mai tergiversăm. Avem nevoie de o nouă lege ca să schimbăm lucrurile în educaţie, iar dvs. spuneţi să mai sacrificăm un an din viaţa copiilor care merg la şcoală astăzi. Noi credem că este un document bun. Dacă era bun jumătate de an în urmă, veneam mai devreme.

#Codul Educaţiei
9iulie Maia Sandu despre moţiunea de cenzură depusă de PCRM împotriva Ministrului Educaţiei // Naţional FMîn cadrul unei declaraţii de presă

O moţiune de cenzură este pentru noi o ocazie în plus să vorbim despre educaţie şi aceasta o să facem. O să vin şi o să vorbesc despre problemele din sistemul educaţional. Comuniştii au acum ocazia să-şi demonstreze interesul şi îngrijorarea reală adevărată pentru educaţie şi mă refer la procesul de votare a Codului Educaţiei, pentru că dacă chiar suntem îngrijoraţi să schimbăm lucrurile atunci trebuie să începem cu cadrul legislativ pentru ca noi şi ceilalţi actori din educaţie să putem să schimbăm lucrurile.

#moţiunea de cenzură
30iunie Mihai Ghimpu despre reformele realizate în educaţie de Ministrul Maia Sandu // Unimediaîn cadrul emisiunii “Alb&Negru” de la Unimedia

Îmi pare rău că o doamnă, care a lucrat printre oamenii civilizaţi, cu alte viziuni, a venit aici cu biciul. Nu este corectă politica promovată de ea. Actuala coaliţie a realizat ce au spus comuniştii, că avem prea mult tineret cu diplome. Eu aştept să li se termine mandatul ăsta lor şi să venim, să începem din nou, să vedem ce face cu statul. Că aşa nu se mai poate. Banca de Economii — jos, aeroportul — jos, copiii — jos, şi ne integrăm în Uniunea Europeană. Asta nu este integrare.

#reforma educaţiei
24iunie Octavian Bodişteanu despre finanţarea şcolilor sportive din Republica Moldova // APSMîn cadrul unui interviu pentru APSM
  

Începînd cu 1 ianuarie 2015 toate şcolile sportive din ţară vor fi finanţate de Ministerul Tineretului şi Sportului. A fost creată o bază juridică legală pentru formarea unui mecanism prin care să putem contribui la dezvoltarea acestora. Vom face tot posibilul ca să monitorizăm activitatea fiecărei instituţii din subordine. În sfîrşit, lacuna existentă în legislaţie a fost lichidată. În acest sens, avem o strategie bine definită pentru cele trei regiuni ale ţării: Nord, Centru şi Sud. Preconizăm ca în fiecare regiune să existe cel puţin o bază sportivă, iar în zona Centru să mai existe şi o mare bază pentru cantonamente.

#şcoli sportive
20iunie Maia Sandu despre cercetarea ştiinţifică şi necesitatea adoptării Codului Educaţiei // edu.mdîn cadrul întîlnirii extinse a Consorţiului Universităţilor

Cercetarea ştiinţifică a suferit în ultimii 10 ani tranziţii de mare amploare: de la orientarea naţională, la cea internaţională şi globală; de la orientarea predominant disciplinară şi generată mai ales de curiozitatea epistemică, la cercetarea interdisciplinară orientată către rezultate relevante practic; de la micile laboratoare sau cabinete de explorare singulară, la lucrul în echipe şi în institute sau centre de excelenţă; de la orientarea academică, spre cea profesională; de la tematica de cercetare deschisă spre orizonturi fără limite, la cercetarea orientată de programe şi proiecte bine structurate, aşteptate cu realizări de către beneficiarii reali; de la finanţarea din fonduri publice sau academic-universitare, spre finanţarea din surse multiple, inclusiv private.

În acest context Republica Moldova are stringentă nevoie să restructureze administrarea şi coordonarea politicilor în cercetare astfel încît activitatea de cercetare să devină un promotor efectiv şi eficient de competitivitate economică, păstrîndu-şi în acelaşi timp rolul creator de cunoaştere şi formator de specialişti cu înaltă calificare asigurat prin programele de masterat şi doctorat — ciclurile II şi III Bologna desfăşurate în instituţiile de învăţămînt superior.

Reforma majoră a activităţii de cercetare din instituţiile de învăţămînt superior va putea fi implementată odată cu aprobarea în Parlament a Codului educaţiei care are prevederi clare privind organizarea activităţii de cercetare în universităţi şi care acordă drepturile de administrare şi valorificare a propriilor rezultate de cercetare ale universităţilor, precum şi obligativitatea recompensării autorilor drepturilor de proprietate intelectuală.

#Codul Educaţiei
20iunie Maia Sandu despre faptul că RM are mult de recuperat în domeniul cercetării ştiinţifice // edu.gov.mdîn cadrul întîlnirii extinse a Consorţiului Universităţilor

…orice reformă necesită implicarea oamenilor pasionaţi de ştiinţă şi doritori de performanţă în acest domeniu extrem de competitiv la scară mondială. Republica Moldova are mult de recuperat în acest domeniu şi nutresc speranţa că vom reuşi să atingem masa critică necesară producerii unei schimbări de substanţă în ceea ce priveşte atitudinea faţă de cercetare, atît a celor implicaţi în această activitate, cît şi a mediului social şi economic care ar trebui să beneficieze de rezultatele ei.

#ştiinţă

Academia de Ştiinţe se ocupă cu ştiinţa pură, iar universităţile se ocupe de educaţie şi cu ştiinţa, nu credeţi că această stare de asimetrie trebuie schimbată?

Credeţi că e nevoie de reforma Academiei de Ştiinţe?

Susţine mediul academic reforma învăţămîntului pe care o promovaţi?

16iunie Maia Sandu despre reforma în domeniul educaţiei // Ziarul Naţionalîn cadrul unei declaraţii de presă

Motto-ul reformei iniţiate este: “Să învăţăm pentru viaţă, nu pentru şcoală!”. Accentul urmează a fi pus pe aplicabilitatea cunoştinţelor şi pe competitivitatea tinerilor, astfel ca aceştia să conştientizeze că rolul şcolii este de a-i pregăti pentru viaţă, şi nu de a fi într-o continuă goană după diplome obţinute cu orice preţ. În sistemul de valori european, educaţia de calitate se face pas cu pas, zi de zi, precum construcţia unei case, cărămidă cu cărămidă. Însă, în momentul în care cărămizile nu sunt aşezate temeinic la temelia construcţiei, aceasta se va dărîma. Tocmai de aceea reformele au drept finalitate formarea unor tineri stăpîni pe cunoştinţele acumulate, gata oricînd să dea piept cu toate provocările vieţii.

#reforma educaţiei
5iunie Igor Dodon despre renunţarea la BAC şi revenirea la examenele de absolvire şi accedere în instituţiile de învăţămînt superior // partide.mdîn cadrul unei declaraţii de presă

Socialiştii vor scoate examenele de bacalaureat din sistemul de învăţămînt, imediat ce vor veni la guvernare, după alegerile din acest an. În schimb vor reintroduce examenele de admitere în universităţi, aşa cum s-a practicat zeci de ani în sistemul de învăţămînt moldovenesc […] Bacalaureatul s-a transformat într-un coşmar şi pentru elevi, şi pentru părinţi, şi pentru majoritatea cadrelor didactice din şcoli […] Bacalaureatul s-a dovedit a fi ineficient, s-a dovedit a fi o eroare pentru sistemul de învăţămînt din Moldova. Bacalaureatul a fost creat pentru Ministerul Educaţiei, nu pentru educaţie.

#bacalaureat
2iunie Maia Sandu despre examenele pentru BAC în 2014 // edu.mdîn cadrul mesajului Ministrului Educaţiei

Ministerul Educaţiei continuă reforma examenului de bacalaureat. Vom acţiona cu fermitate şi consecvenţă pentru a preveni frauda, a recunoaşte meritele şi a-i recompensa pe cei care învaţă.

…

Măsurile antifraudă şi anticopiat vor fi promovate şi sprijinite în continuare. Pe parcursul întregului an şcolar 2013–2014 Ministerul Educaţiei a desfăşurat acţiuni de informare a publicului şi de pregătire a elevilor pentru examenul de bacalaureat. Metodologia de desfăşurare a examenului şi programele analitice au fost publicate încă în toamna anului 2013. De asemenea, au fost publicate modele de teste pentru ca elevii să aibă posibilitatea să exerseze. În plus, candidaţii la bacalaureat au beneficiat de meditaţii televizate şi radiofonice foarte utile. Pe data de 1 iunie 2014 a fost organizată Ziua uşilor deschise în centrele de bacalaureat din ţară pentru elevi şi părinţii acestora.

La sesiunea de bacalaureat 2014 au fost admişi 27,604 elevi, dintre care 21,333 sînt proaspeţi absolvenţi, iar 6,271 sînt restanţieri din sesiunile anterioare. Examenele se desfăşoară în 104 centre, în perioada 3–20 iunie 2014. Candidaţii susţine patru probe de examen — la limba de instruire, limba străină, disciplina de profil şi o probă la solicitare. Elevii alolingvi susţine suplimentar o probă la limba română, iar elevii de etnie bulgară, găgăuză şi ucraineană susţine şi o probă la limba maternă.

#bacalaureat
2iunie Maia Sandu despre depistarea şi pedepsirea celor care vor distribui online testele de la examenul de bacalaureat // Europa Liberăîn cadrul unui interviu pentru Radio Europa Liberă

În acest an avem o metodă prin care vom putea depista de unde a ieşit testul. Şi prin această metodă reuşim să responsabilizăm preşedintele centrului de bacalaureat, pentru că, îmi pare rău, dar, în primul rînd, aceasta va fi persoana care va fi responsabilă.

Doi, putem să identificăm şi mai departe decît centrul de bacalaureat, de unde apare testul, aşa că vreau să le spun tuturor să fie precauţi şi să nu fotografieze testele pentru că vor avea probleme.

#bacalaureat
30mai Ana Guţu despre faptul că Codul educaţiei nu va fi adoptat din cauza presiunilor politice // anagutu.netîn cadrul unei postări pe blog-ul personal

Animozităţile în jurul proiectului Codului educaţiei sunt atît de mari, încît devine foarte clară neadoptarea acestuia, ba mai mult, buclucaşul proiect nu va fi adoptat nici în următoarea legislatură. De ce? Fiindcă în RM politicul prevalează asupra raţiunii educaţionale, care raţiune ar trebui să fie în afara oricărei ambiţii electorale. Miopia dividendelor politice este atît de acaparatoare, încît nu mai contează nicio expertiză, nicio experienţă europeană — nimic!

#Codul Educaţiei
30mai Inna Şupac despre necesitatea de a renunţa la reformele de optimizare a şcolilor // noi.mdîn cadrul unei declaraţii pentru noi.md

În timpul guvernării coaliţiei proeuropene s-a redus considerabil nu doar numărul de instituţii şcolare, dar şi cel de elevi […] Acesta este rezultatul unui plan de acţiuni special, conform căruia în Moldova ar trebui să rămînă cît mai puţini tineri pregătiţi, cu gîndire critică şi creativă. Guvernarea nu vrea ca tinerii să fie activi şi să vină cu iniţiative împotriva acelui genocid social care are loc acum în ţară. Deputaţii PCRM, în cadrul Comisiei parlamentare pentru educaţie, încearcă foarte des să includă pe agenda zilei chestiuni legate de necesitatea de a renunţa la reformele de optimizare şi să promoveze un proiect special de lege, elaborat de comunişti. Însă Coaliţia refuză să facă acest lucru. În fiecare an, în cadrul discuţiilor cu privire la buget, oferim iniţiativele respective pentru a mări bursele pentru studenţi cu cel puţin 20% anual, de a sprijini programe de tineret, profesori, medici şi alţi profesionişti tineri în zonele rurale. Toate aceste iniţiative rămîn fără răspuns. În loc să investească în educaţie şi politica de tineret, guvernarea finanţează trimiterea militarilor moldoveni în Kosovo şi construcţia unui penitenciar de lux.

#optimizarea şcolilor
21februarie Maia Sandu despre organizare a studiilor doctorale // edu.mdîn cadrul Forumului moldo-român

În Republica Moldova, modelul actual de organizare a studiilor doctorale, de finanţare a ştiinţei universitare, de evaluare şi acreditare, denotă ineficienţă şi rezultate recunoscute la nivel internaţional insuficiente în raport cu calitatea capitalului uman din cercetare de care dispunem.

Punctul de plecare pentru acţiunile viitoare trebuie să fie înţelegerea unanimă a naturii educaţiei prin doctorat în universităţi în conformitate cu principiile europene reflectate în “Recomandări Salzburg II” din 2010. Ne propunem să îmbunătăţim esenţial calitatea programelor doctorale şi să creăm mai multe oportunităţi de carieră pentru tinerii cercetători. Credem că este importantă susţinerea finanţării distincte a programelor de doctorat şi instituirea de mecanisme transparente şi competitive de susţinere financiară a cercetării universitare.

Doar politicile Guvernului nu vor produce schimbarea. Universităţile trebuie să comunice cu mediul academic internaţional, cu reţelele internaţionale de cercetare. Universităţile trebuie să concureze şi să colaboreze în acelaşi timp pe proiecte de cercetare, inclusiv în programul Orizont 2020.

#studii doctorale
10decembrie Maia Sandu despre examenul la disciplina “Istoria românilor” // Unimediaîn cadrul unei declaraţii de presă a Ministerului Educaţiei

Este surprinzător că aceiaşi politicieni, care se opun — populist şi demagogic — măsurilor întreprinse pentru desfăşurarea corectă a examenelor, insistă că păstrarea examenului conduce la îmbunătăţirea rezultatelor. În acelaşi timp, este regretabil că ei preferă să politizeze un aspect pur tehnic prin care Ministerul Educaţiei încearcă să asigure o educaţie de calitate şi induc voit în eroare opinia publică prin declaraţii inflamante. Istoria românilor şi universală este disciplină obligatorie în planul cadru pentru gimnaziu şi nu este nici mai mult, nici mai puţin importantă decît Geografia, Fizica, sau Chimia. Sîntem de acord cu un singur lucru din declaraţia distinşilor deputaţi: să lăsăm deciziile din educaţie la latitudinea specialiştilor şi să evităm ingerinţa politicului. Ministerul Educaţiei face apel la corectitudine şi nu va politiza dezbaterea şi deciziile din educaţie.

Deputaţii Partidului Liberal, Mihai Ghimpu, Corina Fusu şi Valeriu Munteanu au organizat o conferinţă de presă în cadrul căreia i-au cerut ministrului Educaţiei, Maia Sandu, să retragă ordinul prin care a anulat obligativitatea susţinerii examenului la disciplina Istoria Românilor pentru absolvenţii de gimnazii. Potrivit liberalilor, prin această măsură se urmăreşte ca tinerii de astăzi să nu-şi cunoască trecutul şi istoria neamului. Liderul PL, Mihai Ghimpu, nu a exclus implicarea “mînii Moscovei” în aceste schimbări în grila de examene.

#Istoria românilor
28noiembrie Maia Sandu despre camerele de supraveghere la examene // Unimediaîn cadrul emisiunii “Puterea a patra” de la N4, citat de Unimedia

Am discutat cu cîţiva dintre elevii supăraţi, cîţiva reprezentanţi a celor care au protestat. A fost o discuţie de cîteva ore. Ei nu au înţeles anumite lucruri, nu au înţeles intenţia noastră. Le-am explicat acestor tineri că nu ar trebui să se supere. Dacă fac un efort şi învaţă, vor lua o notă de trecere şi se descurcă mai departe […] Intenţia noastră nu este de a stresa pe cineva în timpule examenelor sau să facem condiţiile insuportabile. Noi doar încercăm să asigurăm nişte condiţii corecte şi egale de evaluare. Să îi descurajăm pe cei care cred că vor copia. Măsuri mai dure sunt doar pentru cei care vor să copieze. Camerele de supraveghere vor rămîne.

Zeci de elevi au protestat în faţa Guvernului, exprimîndu-şi nemulţumirea faţă de noile reguli propuse pentru sesiunea de bacalaureat din 2014 şi cerînd demisia Ministrului Educaţiei, Maia Sandu.

#bacalaureat
13noiembrie Maia Sandu despre susţinerea examenelor de bacalaureat de către învingătorii la olimpiade // Unimediaîn cadrul emisiunii “Politica” de la TV7, citat de Unimedia

Este o nouă regulă pe care am introdus-o în metodologie. Deţinătorii locurilor la olimpiadele republicane nu vor fi eliberaţi cu 10 din oficiu. Nu aceasta trebuie să fie motivaţia. În acelaşi timp, testele la bacalaureat sunt pentru un elev cu un nivel mediu de cunoştinţe şi nu ar trebui să fie o problemă pentru olimpici. Toată lumea trebuie să susţină în aceleaşi condiţii examenele de bacalaureat. Olimpicii sau cei care vor să devină olimpici trebuie să aibă altă motivaţie decît notele de la examenele de bacalaureat.

#bacalaureat
13noiembrie Maia Sandu despre studierea limbii ruse în şcoli // Unimediaîn cadrul emisiunii “Politica” de la TV7, citat de Unimedia

Venim cu o propunere care asigură condiţii de învăţare a limbii române, a limbii materne pentru alolingvi şi cel puţin două limbi de circulaţie internaţională, dintre care una este engleza. Asta înseamnă că statul garantează condiţii egale de învăţare a limbi engleze în toate şcolile, dar părinţii, elevii vor alege care limbă o vor studia.

…

Limba rusă este la alegere. Cineva o să aleagă rusa, cineva engleza. Noi punem limba engleză nu ca obligativitate pentru toţi, dar ca garanţie din partea statului. Statul trebuie să garanteze condiţii de studiere a limbii engleze în toate şcolile. Limba rusă poate fi aleasă ca şi celelalte limbi străine.

Pînă la adoptarea Codului Educaţiei limba rusă este disciplină obligatorie care se studiază clasele V-IX.

#limba rusă
13noiembrie Maia Sandu despre cultul notelor la moldoveni // Unimediaîn cadrul emisiunii “Politica” de la TV7, citat de Unimedia

La noi în ţară, există cultul notelor. Plus ne confruntăm cu o problemă că există prea multe discipline în ciclul primar şi acest lucru nu vine de la Minister. Acest lucru se întîmplă pentru că anumiţi învăţători încearcă să atingă anumite performanţe. Practicile şi teoriile contemporane spun că este mai bine să începem să notăm copilul mai tîrziu. Acest lucru creează nişte aşteptări care nu sunt neapărat corecte.

#reforma educaţiei
17septembrie Maia Sandu despre violenţa faţă de copii în instituţiile de învăţămînt // Unimediaîn cadrul unei declaraţii de presă

Cadrele didactice au o înţelegere îngustă şi deformată a abuzului faţă de copii. Analiza datelor denotă faptul că mai puţin au fost sesizate cazurile de neglijare şi exploatare prin muncă. De asemenea, avem instituţii şi raioane unde au fost raportate zero cazuri de abuz, lucru care nu poate fi adevărat. Ne dorim să ajungem la o asemenea situaţie, dar mai avem de muncit pînă acolo. Avem şi unele raioane unde cifrele sunt exagerate. Cazurile de conflict nu sunt neapărat şi cazuri de violenţă sau abuz […] 211 cazuri grave suspecte de abuz au fost deferite poliţiei. Nu ştim deocamdată care este finalitatea acestora.

Prevenirea şi combaterea abuzului faţă de copii în instituţiile de învăţămînt este una din priorităţile Ministerului Educaţiei. Datele statistice arată că numai pe parcursul lunilor martie-mai 2013 în au fost înregistrate 3,714 cazuri de violenţă asupra copiilor. Dintre acestea 1,448 s-au manifestat prin abuz fizic iar 1,460 prin abuz psihologic. Datele respective se conţin în primul raport elaborat de Ministerul Educaţiei privind abuzul faţă de copii. Majoritatea cazurilor au fost identificate de angajaţii sistemului educaţional, multe dintre acestea s-au petrecut înafara instituţiilor de învăţămînt. Din numărul total de cazuri de abuz şi violenţă asupra copiilor aproape 700 au fost cazuri de neglijare, 122 de exploatare prin muncă şi 18 cazuri de abuz sexual. Pentru soluţionarea problemelor de acest gen au fost instruiţi 116 formatori care vor asista Direcţiile raionale şi municipale de învăţămînt în organizarea activităţilor de prevenire şi combatere a violenţei asupra copiilor.

#violenţa
29august Maia Sandu despre intonarea imnului de stat în şcoli // Unimediaîn cadrul şedinţei Guvernului

Noi nu am susţinut această iniţiativă cu intonarea imnului. Noi considerăm că nu aşa se educă, nu se impune. Eu reiterez avizul nostru negativ.

Iniţiativa Guvernului privind proiectul de lege referitor la începerea săptămînii de studii în şcolile primare şi gimnaziale cu intonarea imnului de stat a fost avizată negativ de ministerul Educaţiei. În schimb, ceilalţi membrii Cabinetului de Miniştri au susţinut această iniţiativă, care urmărea “scopul de a contribui la educarea spiritului de respect faţă de simbolurile statului”.

#imnul de stat
4iulie Maia Sandu despre reducerea numărului locurilor de studii cu finanţare de la Bugetul de Stat // Unimediaîn cadrul unei declaraţii de presă

În conformitate cu Hotărîrea de Guvern nr. 312 din 27 mai 2013, planul de înmatriculare în universităţi prevede un număr total de 20,475 de locuri, din care 6,755 de locuri cu finanţare bugetară şi 13,720 de locuri cu finanţare prin contract. Cele mai multe locuri bugetare au fost acordate pentru domeniul general de studiu “Ştiinţe ale educaţiei” — 1,670 de locuri, “Inginerie” — 870 de locuri, “Medicină” — 475 de locuri, “Ştiinţe exacte” — 315 locuri.

…

Tinerii din Republica Moldova pot candida şi pentru burse de studii peste hotarele ţării, care sunt disponibile în cadrul protocoalelor de colaborare. Astfel, tinerii mai pot candida pentru burse în România, Ucraina, Turcia şi Grecia.

…

Vom lansa curînd strategia “Moldova 2020”. Vom veni cu o serie de modificări în sistemul de învăţămînt. Vom face schimbări în curriculum, vom crea agenţii curriculare. Noi avem nevoie de o agenţie dedicată.

Pentru anul de studii 2013–2014, a fost redus numărul locurilor de studii cu finanţare de la Bugetul de Stat, în învăţămîntul superior. De asemenea, au fost alocate 9,218 locuri pentru ciclul II de studii — masterat, din care 3,568 de locuri cu finanţare bugetară (mai mult cu 158 de locuri în comparaţie cu anul 2012) şi 5,650 de locuri cu finanţare prin contract (mai mult cu 1,095 de locuri faţă de anul 2012). În plus, Guvernul României a făcut publică oferta de burse pentru cetăţenii Republicii Moldova, anul academic 2013–2014, fiind acordate 5,500 de burse, dintre care 1,500 burse — învăţămînt preuniversitar şi 3,300 burse — studii superioare ciclul I, inclusiv 390 burse pentru extensiunile Bălţi/Cahul. Pentru masterat, numărul de locuri cu finanţare bugetară s-a mărit cu 158, iar pentru cei dispuşi să plătească pentru contractul de studii la acest nivel, statul a oferit cu 1,095 mai multe locuri decît în 2012. Taxele pentru studii nu s-au majorat în 2013. Admiterea 2013 în instituţiile învăţămîntului superior cuprinde 34 de universităţi — 19 instituţii de stat şi 15 instituţii private.

#locuri bugetare
30mai Maia Sandu despre suportul politic în reformarea învăţămîntului // Ziarul de Gardăîn cadrul unui interviu pentru Ziarul de Gardă

Nu voi sta la minister dacă nu voi avea suportul politic necesar. Acest lucru va fi clar în următoarele luni, cînd vom merge la Parlament cu mai multe acte: proiectul legii cu privire la crearea agenţiei de asigurare a calităţii în învăţămîntul superior şi vocaţional tehnic, proiectul Codului Educaţiei, care conţine modificări importante comparativ cu varianta precedentă, proiectul Strategiei Educaţiei 2020.

…

În multe cazuri, politicul este un impediment major pentru reformele în educaţie […] Un sondaj recent arată că 80% din populaţie este satisfăcută de calitatea educaţiei în Republica Moldova. Despre ce suport şi mai ales despre ce presiune pentru reforme putem vorbi? Trebuie să o luăm de la zero: să educăm societatea despre calitatea educaţiei […] De vină este sistemul excesiv de centralizat. Şi apoi, în multe cazuri, sunt nevoită să-mi asum responsabilitatea pentru lucruri pe care nu pot să le controlez.

#reforma educaţiei
9aprilie Maia Sandu despre reproşurile lui Mihai Ghimpu şi angajaţii Ministerului Educaţiei // Unimediaîn cadrul unei declaraţii de presă

Nu ştiu ce are dl Ghimpu în vedere atunci cînd vorbeşte despre o gîndire comunistă. Din punct de vedere profesional, eu m-am format în occident şi îmi este mai greu să fac comparaţie cu sistemul comunist.

…

Eu am declarat şi cu alte ocazii. Ceea ce am moştenit la minister pe dimensiunea management şi finanţe, nu a fost tocmai bine. În această situaţie, eu chiar cred că oamenii nu au meritat aceste prime. Ori, doar în comunism primele se acordau în mărime egală, pentru toţi, indiferent de performanţă.

Liderul PL, Mihai Ghimpu, a declarat, în cadrul unei conferinţe de presă, că Maia Sandu nu are ce căuta în viitorul Guvern. Potrivit lui Ghimpu, ministrul Educaţiei trebuie schimbat “deoarece are gîndire veche, comunistă şi pedepseşte funcţionarii după placul ei, nu după regulament”.

#reforma educaţiei
10noiembrie PLDM despre ajustarea sistemului educaţional din Moldova la standarde europene // alegeri.mdîn Angajamentul pentru Tineri
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

PLDM va armoniza sistemul educaţional autohton cu cel European şi îl va moderniza pentru a răspunde mai bine cerinţelor de pe piaţa muncii.

Educaţie şi Tineret
#Codul Educaţiei

A fost adoptat un nou Cod al Educaţiei la 17.07.2014. Unul dintre obiectivele adoptării acestuia a fost de a armoniza sistemul educaţional naţional cu cel european, inclusiv pentru a răspunde adecvat cerinţelor de pe piaţa muncii.

10noiembrie PLDM despre majorarea burselor studenţeşti // alegeri.mdîn Angajamentul pentru Tineri
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

PLDM va întreprinde un set de măsuri menite să majoreze substanţial bursele studenţeşti.

Educaţie şi Tineret
#burse

Au fost efectuate majorări ale burselor studenţeşti, însă aceste creşteri nu au fost substanţiale aşa cum s-a promis. La 12 martie 2014 Guvernul a adoptat o un proiect de hotărîre privind majorarea cu 10% a burselor. De burse majorate beneficiază studenţii instituţiilor de învăţămînt superior, elevii instituţiilor de învăţămînt mediu de specialitate, secundar profesional şi persoanele care-şi fac studiile postuniversitare. Au fost majorate bursele sociale şi bursele de merit (Bursa Republicii, Bursa Preşedintelui Republicii Moldova, Bursa Guvernului, Bursa Gaudeamus). Majorarea este aplicată de la 1 ianuarie 2014. Pentru aceasta, în bugetul de stat pentru anul curent, au fost prevăzute 25079,6 mii lei. Anterior, majorarea burselor s-a efectuat în septembrie 2009, pînă atunci bursa medie fiind de ~690 lei.

După majorare, în funcţie de categoria stabilită, mărimea bursei în universităţi fiind de 560–720 lei, în colegii 420–560, şcoli profesionale 330, programe de master-790 şi doctorat 1000–1150 lei. Bursa studenţilor din ultimul an de studii variază între 670 şi 860 lei, iar în cazul colegiilor, bursele elevilor din ultimul an de studii constituie 490–670 lei. Pentru studenţii din ultimul an de studii de la specialităţile pedagogie, agricultură şi medicină mărimea bursei variază între 780 şi 1010 la universităţi şi între 580 şi 780 la colegii. Aceştia beneficiază din 1 ianuarie 2013 de un supliment de 20% pentru primii ani de studii şi de 40% pentru anul terminal.

Din numărul total de 98 de mii de studenţi de burse beneficiază 14,474 studenţi de la Ciclul I şi 3,128 de la Ciclul II (~18%). Din numărul total de 30725 de elevi din colegii de burse beneficiază 13,872 de elevi (~45%), iar în şcolile profesionale de burse beneficiază toţi elevii care studiază la buget — 19,214. În instituţiile de învăţămînt superior şi mediu de specialitate bursele de studii se acordă semestrial, conform rezultatelor sesiunii de examinare şi se achită lunar.

10noiembrie PLDM despre majorarea îndemnizaţiilor la naştere şi pentru creşterea copilului // alegeri.mdîn Angajamentul pentru Tineri
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Achitarea îndemnizaţiei unice de 10,000 de lei la naşterea copilului.

Educaţie şi Tineret
#copiii

În 2014, îndemnizaţia unică la naştere este de 3,100 lei, respectiv, 3,400 lei pentru al doilea copil, pe cînd coşul de bunuri necesare pentru un copil la naştere este de 4,800 de lei. Această îndemnizaţie este de aproximativ trei ori mai mică decît cea promisă.

31octombrie PL despre ajustarea cadrului legal din domeniul educaţiei la normele europene // alegeri.mdîn Programul PL pentru alegerile parlamentare 2010
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Perfecţionarea cadrului legislativ în domeniul educaţiei cu racordarea lui la normele europene.

Educaţie şi Tineret
#Codul Educaţiei

Codul Educaţiei, adoptat la 17.07.2014, este conform cerinţelor europene.

31octombrie PL despre autonomie instituţiilor de învăţămînt // alegeri.mdîn Programul PL pentru alegerile parlamentare 2010
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Asigurarea autonomiei instituţionale.

Educaţie şi Tineret
#autonomie

Noul Cod al Educaţiei, adoptat la 17 iulie 2014 a consacrat în Articolul 7 principiile fundamentale ale educaţiei, printre care figurează şi principiul descentralizării şi autonomiei instituţionale. Guvernul a adoptat hotărîrea Nr. 983 din 22.12.2012 cu privire la modul de funcţionare a instituţiilor de învăţămînt superior de stat în condiţii de autonomie financiară.

31octombrie PL despre descentralizarea şi depolitizarea sistemului educativ // alegeri.mdîn Programul PL pentru alegerile parlamentare 2010
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Descentralizarea şi depolitizarea sistemului educativ.

Educaţie şi Tineret
#descentralizarea

Noul Cod al Educaţiei, adoptat la 17 iulie 2014 a consacrat în Articolul 7 principiile fundamentale ale educaţiei, printre care figurează şi principiul descentralizării şi autonomiei instituţionale. Guvernul a adoptat hotărîrea Nr. 983 din 22.12.2012 cu privire la modul de funcţionare a instituţiilor de învăţămînt superior de stat în condiţii de autonomie financiară. În acelaşi timp, rectorii unui şir întreg de instituţii de învăţămînt superior au devenit membri ai formaţiunii de guvernămînt care a deţinut funcţia de ministru al educaţiei. Acest fapt a generat atitudini critice justificate în societate. Totuşi, este de remarcat că, per ansamblu, conducătorii instituţiilor de învăţămînt superior s-au opus adoptării Codului Educaţie în redacţia propusă de ministerul Educaţiei, în special împotriva prevederilor referitoare la managementul instituţiilor de învăţămînt superior.

31octombrie PL despre acces tuturor copiilor la învăţămînt şcolar şi eliminarea discriminării în procesul de şcolarizare // alegeri.mdîn Programul PL pentru alegerile parlamentare 2010
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Asigurarea accesului la învăţămînt al tuturor copiilor de vîrstă şcolară şi garantarea şanselor egale de a învăţa.

Educaţie şi Tineret
#şcoli

Codul Educaţiei, adoptat la 17.07.2014, consacră accesului la învăţămînt al tuturor copiilor de vîrstă şcolară şi garantarea şanselor egale de a învăţa.

Statisticile oficiale indică că în ultimii patru ani rata de şcolarizare în învăţămîntul primar a scăzut cu 0.5% iar în învăţămîntul gimnazial, respectiv, cu 1%.

31octombrie PL despre îmbunătăţirea condiţiilor din grădiniţe, şcoli şi universităţi // alegeri.mdîn Programul PL pentru alegerile parlamentare 2010
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Crearea condiţiilor adecvate de funcţionare a instituţiilor preşcolare, şcolare şi universitare.

Educaţie şi Tineret
#şcoli

În majoritatea localităţilor din ţară au fost reparate şi reabilitate edificiile grădiniţelor şi şcolilor. În acest sens, Guvernul Republicii Moldova a obţinut un grant de 20 milioane euro de la Guvernul României, care încă urmează a fi repartizat. Există însă un şir de plîngeri din partea primarilor localităţilor, aleşi din partea opoziţiei, privind distribuirea resurselor din grantul României pe criterii politice.

31octombrie PL despre salarii mai mari cadrelor didactice şi stoparea abandonării profesiilor pedagogice // alegeri.mdîn Programul PL pentru alegerile parlamentare 2010
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Stoparea abandonării de către cadrele didactice a activităţii pedagogice, prin asigurarea unei remunerări adecvate muncii prestate.

Educaţie şi Tineret
#salarii

În perioada mandatului AIE şi CPE profesorii au continuat să părăsească locurile de muncă din învăţămînt, doar în anul de studii 2013–2014 aproximativ 700 de profesori au părăsit locul de muncă. Salariul mediu al profesorilor a crescut aproximativ proporţional cu creşterea salariului mediu pe economie, dar a rămasă cu aproximativ 20% mai mic decît acesta. Respectiv, nu poate fi vorba despre ridicarea prestigiului profesie de profesor.

31octombrie PL despre acces la internet şi tehnică de calcul în toate instituţiile de învăţămînt // alegeri.mdîn Programul PL pentru alegerile parlamentare 2010
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Informatizarea şi internetizarea tuturor instituţiilor de învăţămînt din republică.

Educaţie şi Tineret
#internet

Informatizarea şi internetizarea tuturor instituţiilor de învăţămînt din republică este un proces firesc, care s-a derulat în mod firesc. Un astfel de obiectiv a fost formulat şi de guvernarea precedentă a PCRM, care a dezvoltat programul prezidenţial “SALT”, prevăzînd implementarea tehnologiilor informaţionale şi comunicaţionale in sistemul de învăţămînt.

31octombrie PL despre condiţii mai bune în căminele studenţeşti şi construcţia căminelor studenţeşti private // alegeri.mdîn Programul PL pentru alegerile parlamentare 2010
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Renovarea căminelor şi asigurarea studenţilor cu cămin, stimularea construcţiilor căminelor private.

Educaţie şi Tineret
#căminele studenţeşti

Un şir de cămine au fost reparate, în mod firesc, iar cămine private nu au fost construite.

31octombrie PL despre mai multe locuri la buget pentru studenţii universităţilor din Moldova // alegeri.mdîn Programul PL pentru alegerile parlamentare 2010
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Suplimentarea numărului de locuri la buget în instituţiile de învăţămînt superior de stat.

Educaţie şi Tineret
#studenţi

Numărul locurilor la buget în instituţiile de învăţămînt superior de stat s-a diminuat, nesemnificativ, dar totuşi s-a diminuat. Pe viitor, intenţia declarată a ministerului Educaţie este ca începînd cu anul 2014, locurile cu finanţare de la stat, cu excepţia celor destinate copiilor orfani şi invalizilor de gradul I şi II, să fie scoase la concurs în fiecare an, după sesiunea de vară. Un proiect de hotărîre al Ministerului Educaţiei a fost aprobat la una din şedinţele guvernului în 2013.

31octombrie PL despre construcţia locuinţelor de ipotecă pentru tineri cu venituri mici // alegeri.mdîn Programul PL pentru alegerile parlamentare 2010
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Adoptarea unui program de construcţie a locuinţelor de ipotecă pentru tineri cu venituri mici, prin susţinerea parţială a statului.

Educaţie şi Tineret
#locuinţe sociale

Nu există date relevante privind construcţia locuinţelor de ipotecă pentru tineri cu venituri mici în proporţii semnificative. Pînă în 2010 ministerul Construcţiilor şi Dezvoltării Regionale a dezvoltat un proiect de construcţie a locuinţelor pe două componente: în regim social şi în regim de ipotecă, preponderent pentru tinerii specialişti şi familiile tinere din zonele urbane, finanţat dintr-un credit al Băncii de Dezvoltare a Consiliului Europei (BDCE). Proiectul prevedea construcţia în regim social a locuinţelor pentru familiile tinere şi invalizi, construcţia în regim de ipotecă a locuinţelor pentru tinerii din zonele urbane, precum şi finisarea construcţiei a circa 500 de locuinţe pentru persoanele din categoriile social vulnerabile şi bugetari, construite de companiile private.

31octombrie PL despre acordarea reşedinţei în baza carnetului de student // alegeri.mdîn Programul PL pentru alegerile parlamentare 2010
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Acordarea reşedinţei în localităţile de studiu pe baza carnetului de student, indiferent dacă locuiesc sau nu în cămine.

Educaţie şi Tineret
#studenţi

Acordarea reşedinţei în baza carnetului de student se face în mod normal în cazul locatarilor căminelor studenţeşti ce aparţin instituţiilor de învăţămînt. Studenţii care închiriază locuinţe pot obţine oficializarea reşedinţei, dar în acest caz proprietarii, de obicei, măresc plata de închiriere fiindcă trebuie să achite impozite pe venit. Acest lucru, adesea, nu convine studenţilor.

31octombrie PL despre finanţarea sistemului educaţiei cu 10% din PIB // alegeri.mdîn Programul PL pentru alegerile parlamentare 2010
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Finanţarea sistemului educaţional cu pînă la 10% din PIB, conform ultimelor tendinţe ale Uniunii Europene.

Educaţie şi Tineret
#bugetul de stat

În perioada mandatului AIE şi CPE finanţarea învăţămîntului a scăzut de la aproximativ 9% din PIB, pînă la ~7%.

15octombrie PDM despre majorarea salariilor cadrelor didactice // alegeri.mdîn Manifestul electoral al PDM “Pentru Moldova! Pentru tine!”
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Investiţii prioritare în învăţămînt, în viitorul economiei cunoştinţelor:
ridicarea prestigiului profesiei de pedagog, sporirea considerabilă a nivelului de remunerarea a muncii cadrelor didactice.

Educaţie şi Tineret
#salarii

În perioada mandatului AIE şi CPE finanţarea învăţămîntului a scăzut de la aproximativ 9% din PIB, pînă la ~7%, iar profesorii au continuat să părăsească locurile de muncă din învăţămînt. Doar în anul de studii 2013–2014 aproximativ 700 de profesori au părăsit locurile de muncă din instituţiile de învăţămînt. Salariul mediu al profesorilor a crescut aproximativ proporţional cu creşterea salariului mediu pe economie, dar a rămas mai mic cu aproximativ 20% decît salariul mediu pe economie. Respectiv, nu poate fi vorba despre ridicarea prestigiului profesie de pedagog.

15octombrie PDM despre îmbunătăţirea infrastructurii şcolare // alegeri.mdîn Manifestul electoral al PDM “Pentru Moldova! Pentru tine!”
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Investiţii prioritare în învăţămînt, în viitorul economiei cunoştinţelor:
utilarea sălilor de studii cu tehnică modernă.

Educaţie şi Tineret
#şcoli

Reutilarea sălilor de studii a avut loc, dar sporadic, fără vreo planificare concretă şi un plan de acţiuni implementat.

15octombrie PDM despre îmbunătăţirea condiţiilor de trai în căminele studenţeşti // alegeri.mdîn Manifestul electoral al PDM “Pentru Moldova! Pentru tine!”
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Investiţii prioritare în învăţămînt, în viitorul economiei cunoştinţelor:
modernizarea condiţiilor de trai în căminele studenţeşti.

Educaţie şi Tineret
#căminele studenţeşti

Modernizarea condiţiilor de trai în căminele studenţeşti a avut loc, dar sporadic, fără vreo planificare concretă şi un plan de acţiuni implementat.

15octombrie PDM despre autonomie instituţiilor de învăţămînt // alegeri.mdîn Manifestul electoral al PDM “Pentru Moldova! Pentru tine!”
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Investiţii prioritare în învăţămînt, în viitorul economiei cunoştinţelor:
garantarea autonomiei instituţiilor de învăţămînt.

Educaţie şi Tineret
#autonomie

Noul Cod al Educaţiei, adoptat la 17 iulie 2014 a consacrat în Articolul 7 principiile fundamentale ale educaţiei, printre care figurează şi principiul descentralizării şi autonomiei instituţionale. Guvernul a adoptat hotărîrea Nr. 983 din 22.12.2012 cu privire la modul de funcţionare a instituţiilor de învăţămînt superior de stat în condiţii de autonomie financiară. În acelaşi timp, rectorii unui şir întreg de instituţii de învăţămînt superior au devenit membri ai formaţiunii de guvernămînt care a deţinut funcţia de ministru al educaţiei. Acest fapt a generat atitudini critice justificate în societate. Totuşi, este de remarcat că, per ansamblu, conducătorii instituţiilor de învăţămînt superior s-au opus adoptării Codului Educaţiei în redacţia propusă de ministerul Educaţiei, în special împotriva prevederilor referitoare la mangementul instituţiilor de învăţămînt superior.

15octombrie PDM despre facilitarea procesului de practică de licenţă pentru studenţi // alegeri.mdîn Manifestul electoral al PDM “Pentru Moldova! Pentru tine!”
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Asistenţă tinerilor:
implementarea unui sistem modern de organizare pentru toţi studenţii a practicilor de licenţă.

Educaţie şi Tineret
#studenţi

Parlamentul a adoptat prin Legea Nr. 117 din 03.07.2014 amendamente la Legea Nr. 102-XV din 13 martie 2003 privind ocuparea forţei de muncă şi protecţia socială a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, prin care a statuat că “Autorităţile publice, instituţiile publice şi întreprinderile de stat vor oferi anual locuri pentru stagii de practică în număr de cel puţin 10% din efectivul de personal. În cazul în care pentru un loc de stagiu de practică pretind mai mulţi candidaţi, se va organiza concurs de selectare. Procedura de organizare şi desfăşurare a concursului se stabileşte de către Ministerul Educaţiei.”

15octombrie PDM despre educaţie incluzivă prin asigurarea accesului persoanelor cu dizabilităţi la educaţie // alegeri.mdîn Manifestul electoral al PDM “Pentru Moldova! Pentru tine!”
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Incluziunea socială a persoanelor cu dizabilităţi:
asigurarea efectivă a accesului persoanelor cu dizabilităţi la educaţie, eliminarea elementelor discriminatorii în educaţie.

Educaţie şi Tineret
#persoane cu dizabilităţi

Un şir de eforturi au fost întreprinse pentru oferirea accesului la educaţie persoanelor cu dizabilităţi, cu toate acestea, dintre cei 15 mii de copii cu nevoi speciale, circa 50% nu frecventează şcoala.

În vederea creşeterii gradului de accesibilitate la educaţie, autorităţile au adoptat Strategia naţională privind incluziunea socială a persoanelor cu dizabilităţi, pentru perioada 2010–2013, adoptată prin legea Nr. 169 la 09.07.2010; şi Legea Nr. 60 din 30.03.2012 privind incluziunea socială a persoanelor cu dizabilităţi. În cadrul Strategiei ministerul educaţiei a implementat un şir de programe pilot în instituţiile de învăţămînt din ţară, avînd drept scop asigurarea respectării dreptului la educaţie a copiilor cu dizabilităţi. Proiectele au fost desfăşurate cu suportul unui şir de organizaţii neguvernamentale. În special, au fost elaborate strategii regionale cu sprijinul Fundaţiei Soros-Moldova.

15octombrie PDM despre reduceri de 25% pentru călătoriile în transportul public pentru studenţi // alegeri.mdîn Manifestul electoral al PDM “Pentru Moldova! Pentru tine!”
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Investiţii prioritare în învăţămînt, în viitorul economiei cunoştinţelor:
reduceri de 25% pentru călătoriile în transportul public pentru studenţi.

Educaţie şi Tineret
#transport public

Nu s-a remarcat vreun document sau vreo decizie specială, care ar fi avut drept efect reducerea cu 25% a călătoriilor în transportul public pentru studenţi în perioada 2010–2014.

15octombrie PDM despre oferirea granturilor de 100,000 de lei pentru susţinerea tinerilor întreprinzători // alegeri.mdîn Manifestul electoral al PDM “Pentru Moldova! Pentru tine!”
ExcelentBineSatisfăcătorNesatisfăcător

Asistenţă tinerilor:
Oferirea granturilor de 100,000 de lei pentru susţinerea tinerilor întreprinzători.

Educaţie şi Tineret
#granturi

Informaţii accesibile despre posibilităţi de beneficiere de credite pînă la 300 de mii de lei, pentru tineri, cu o porţiune de grant de 40% sunt accesibile pe site-ul Programului IFAD care raportează doar două istorii de succes pentru perioada de după 2011.

Întreprinderile care activează în zona rurală şi sunt fondate şi administrate de către tineri, cetăţeni ai Republicii Moldova cu vîrsta cuprinsă între 18 şi 30 de ani inclusiv, au putut obţine finanţare în cadrul Proiectului de Servicii Financiare Rurale şi Dezvoltarea Businessului Agricol (IFAD V), pentru perioada 2011–2015) în valoare de 19.3 mln euro, finanţat de Fondul Internaţional pentru Dezvoltare Agricolă şi cofinanţat cu 4.5 mln euro, sub formă de grant, de către guvernul Regatului Danemarcei pentru susţinerea activităţilor dezvoltate de tinerii antreprenori din zona rurală. Creditele pentru susţinerea tinerilor antreprenori se acordă prin băncile comerciale locale pe termen mediu (pînă la 5 ani) şi pe termen lung (pînă la 8 ani). Finanţările pot fi utilizate exclusiv pentru procurarea mijloacelor fixe, iar bunurile procurate, potrivit condiţiilor proiectului, vor fi neapărat noi. Nu se va permite completarea capitalului circulant al întreprinderilor beneficiare din mijloacele creditelor accesate. Pentru a aplica la IFAD V beneficiarii urmează să contribuie cu mijloace băneşti în volum de nu mai puţin de 10% din costul total al investiţiei.

Suport financiar National Endowment for DemocracyCopyright © 2013–2015 Asociaţia pentru Democraţie Participativă "ADEPT"